Verdiepingsmodule 3
Constitutiebeelden, kinderziektes,
Kinderbespreking, kunstzinnige verdieping
Nascholingsmodule waarbij antroposofische voorkennis en ervaring wordt verondersteld.
Bijvoorbeeld door basismodule antroposofie vooraf te volgen.
Deze module heeft in mei 2025 plaats gevonden. Als er genoeg belangstelling is wordt deze ook in het voorjaar 2026 georganiseerd. Interesse hiervoor kan gemeld via cursus@pedagogievoorhetjongekind.nl
Kosten € 300,-
Lessen
Constitutietypen – Edmond Schoorel, antroposofisch arts
Pedagogie – Carien Huijzer, docent pedagogie en communicatie
Kunstzinnige verdieping – docenten kunstzinnige en creatieve lessen
De fysieke bouw van het kind
De constitutie is de fysieke basis van het kind dat het heeft meegekregen bij de geboorte en dat zich in het leven verder ontwikkelt. De constitutie kan gedomineerd worden door het denken, het voelen en het willen. Rudolf Steiner spreekt hierbij van zes constitutiebeelden die te herkennen zijn in gedragingen en psychische verschijnselen. Een eenzijdigheid in de constitutie kan de ontwikkeling verstoren.
De constitutiebeelden geven voor de opvoeder van het het jonge kind van 0-7 jaar een leidraad voor de pedagogie. De fysieke bouw van het kind, de verhoudingen van het hoofd tot het lichaam zijn bepalend voor de snelheid waarin het kind zich ontwikkelt en hoe het de omgeving in zich opneemt en verwerkt en hoe de individualiteit zich kan uitdrukken.
De arts Edmond Schoorel vertelt over de constitutiebeelden en de bijzonderheden die zich daarbij kunnen voordoen zoals ADHD, autisme, dyslexie, hoog gevoeligheid e.d.
Kinderziekten
Kinderziekten spelen een rol in de ontwikkeling van het kind. Edmond bespreekt de ziekten en welke rol ze spelen bij het kind.
Kinderbespreking
In de pedagogielessen reflecteren we op verschillende soorten kinderbesprekingen die we ook gaan ervaren. We oefenen de sociale vaardigheden die we bij oudergesprekken kunnen gebruiken.
Kunstzinnige verwerking
Elke lesdag is er een kunstzinnige les om de inzichten te verdiepen.