Module 1
Pedagogie, antroposofie, leeftijdsfasen, mensbeeld en gronhouding

 20, 27 september, 4 oktober 2024

Kosten: € 195,

Lessen
Leeftijdsfasen en pedagogische grondhouding – Carien Huijzer, docent pedagogie
Mensbeeld en wezensdelen – Bob Siepman van den Berg, docent antroposofie
Kunstzinnige verwerking – Riemy Bosgra, docent/kunstzinnig therapeut

Algemeen
Rudolf Steiner gaf de grondslag voor de antroposofische pedagogie vanuit een diepgaand inzicht in de fysieke en psychische ontwikkeling van het kind. Het antroposofisch mens- en wereldbeeld geeft ons een brede kijk op het leven  en helpt ons handvatten te vinden voor de pedagogische praktijk. Hierbij wordt zowel gekeken naar de zichtbare als de onzichtbare fenomenen die invloed hebben op de ontwikkeling van het kind.


    Antroposofie
    Hoe kunnen we ons inzicht in het vierledige mensbeeld (fysiek lichaam, levenslichaam, zielelichaam en ik) verdiepen en rijker maken? We zullen waarnemingsoefeningen doen naar aanleiding van de vier natuurrijken en bezinningsoefeningen naar aanleiding van levensprocessen en bewustzijnsprocessen. Ook zullen we werken aan het verdiepen en verrijken van het drieledige mensbeeld. (lichaam, ziel en geest)

    Pedagogie
    We kijken naar de ontwikkeling van vier lagen of wezensdelen in verschillende leeftijdsfasen. Door ons af te stemmen op deze leeftijdsfasen  vinden we praktische inzichten voor de omgang met het kind.  Zo kunnen we het kind helpen om tot zijn recht te komen en zich optimaal  te  ontwikkelen. De grondhouding van de opvoeder is verwoord in vier grondpijlers: eerbied, ritme, onbevangenheid en aandacht. We reflecteren hierop vanuit onze eigen praktijksituatie.

    Kunst
    Met kunstzinnige oefeningen kunnen we belangrijke ervaringen op doen, zowel in relatie tot kleuren en vormen als ook belangrijke zelfwaarnemingen. Deze helpen ons om de opgedane inzichten in de andere lessen te verwerken en verdiepen.