Modules cursusjaar 2024-2025


Modules

De cursus pedagogie voor het jonge kind organiseert modules die afzonderlijk gevolgd kunnen worden. In deze modules worden lessen met pedagogisch en theoretische inhoud gecombineerd met kunstzinnige lessen. Er zijn steeds 2 of 3 modules tegelijk om uit te kiezen. De toelichting van de modules staan onder het overzicht van de data of door op meer informatie te klikken.

 

  • Seizoenen en jaarfeestencyclus,
    13 september, 11 oktober, 29 november, 10 januari, 7 maart, 9 mei, 13 juni
    inhoud zie pagina Jaarfeesten

  • Module 1 Pedagogie, leeftijdsfasen, mensbeeld en grondhouding
    20, 27 september, 4 oktober 2024
    Meer informatie
  • Module 5 Verhalen, tafelspelen en sprookjes
     20, 27 september 4, 11 oktober 2024
    Meer informatie
  • Module 6 Liefdevol begrenzen
    20, 27 september, 4 oktober 2024
    Meer informatie

  • Module 2 De ontwikkeling van het kind in de eerste drie jaar
    18 oktober, 8, 15, 22 november 2024

    Meer informatie

  • Verdiepingsmodule 1 Kinderen met een ontwikkelingsvraag
    8, 15, 22, 29 november 2024
    Meer informatie

  • Module 3  Voeding, verzorging en wiegepopje maken
    17, 24, 31 januari, 7 februari 2025
    Meer informatie
  • Module 7 Zelfreflectie en zelfinzicht
    17, 24, 31 januari, 7 februari 2025
    Meer informatie

  • Module 4 Kindertekeningen, peuter- en kleuterpedagogie en zingen
    14, 21, 28 maart 2025
    Meer informatie
  • Verdiepingsmodule 2  Natuurwezens en mensheidsontwikkeling
    7, 14, 21, 28 maart 2025
    Meer informatie
  • Module 10 Samenwerken en besluiten nemen
    14, 21, 28 maart 2025
    Meer informatie

Praktisch

 Alle lessen vinden plaats in het gebouw van de Stichtse Vrije School, Socrateslaan 24, 3707 GL Zeist.

Een lesdag bestaat uit 3 delen:
Inloop vanaf 14:30 uur
15.00 uur eerste les
16:15 uur pauze
16:30 uur tweede les
18.00 uur pauze (met soep)
18:30 uur derde les
20:30 uur einde

Een module van 3 lesdagen is € 195,-
Een module van 4 lesdagen is € 260,-
Een verdiepingsmodule is € 300,–

Bij inschrijving tegelijkertijd voor meerdere modules ontvang je 10 % korting.

Certificaten

De modules zijn onderdeel van de cursus pedagogie voor het jonge kind. Bij elke module hoort een bewijs van deelname.
Certificaat deel 1 voor het volgen van de jaarfeestencyclus en de modules 1 t/m 5 + een certificatiemodule.
Certificaat deel 2 voor het volgen van de modules 6, 7, 8 en verdiepingsmodule 1 en 3 + een certificatiemodule.
Zie pagina basiscursus.

Module 1
Pedagogie, antroposofie, leeftijdsfasen, mensbeeld en gronhouding

 20, 27 september, 4 oktober 2024

Kosten: € 195,

Lessen
Leeftijdsfasen en pedagogische grondhouding – Carien Huijzer, docent pedagogie
Mensbeeld en wezensdelen – Bob Siepman van den Berg, docent antroposofie
Kunstzinnige verwerking – Riemy Bosgra, docent/kunstzinnig therapeut

Algemeen
Rudolf Steiner gaf de grondslag voor de antroposofische pedagogie vanuit een diepgaand inzicht in de fysieke en psychische ontwikkeling van het kind. Het antroposofisch mens- en wereldbeeld geeft ons een brede kijk op het leven  en helpt ons handvatten te vinden voor de pedagogische praktijk. Hierbij wordt zowel gekeken naar de zichtbare als de onzichtbare fenomenen die invloed hebben op de ontwikkeling van het kind.


    Antroposofie
    Hoe kunnen we ons inzicht in het vierledige mensbeeld (fysiek lichaam, levenslichaam, zielelichaam en ik) verdiepen en rijker maken? We zullen waarnemingsoefeningen doen naar aanleiding van de vier natuurrijken en bezinningsoefeningen naar aanleiding van levensprocessen en bewustzijnsprocessen. Ook zullen we werken aan het verdiepen en verrijken van het drieledige mensbeeld. (lichaam, ziel en geest)

    Pedagogie
    We kijken naar de ontwikkeling van vier lagen of wezensdelen in verschillende leeftijdsfasen. Door ons af te stemmen op deze leeftijdsfasen  vinden we praktische inzichten voor de omgang met het kind.  Zo kunnen we het kind helpen om tot zijn recht te komen en zich optimaal  te  ontwikkelen. De grondhouding van de opvoeder is verwoord in vier grondpijlers: eerbied, ritme, onbevangenheid en aandacht. We reflecteren hierop vanuit onze eigen praktijksituatie.

    Kunst
    Met kunstzinnige oefeningen kunnen we belangrijke ervaringen op doen, zowel in relatie tot kleuren en vormen als ook belangrijke zelfwaarnemingen. Deze helpen ons om de opgedane inzichten in de andere lessen te verwerken en verdiepen.

    Module 5
    Verhalen, tafelspelen, sprookjes

     20, 27 september, 4, 11oktober 2024

    Kosten: € 260,

    Lessen op elke lesdag:
    Verhalen sprookjes, tafelspel maken – Marleen Kunnen, docent pedagogie en poppenmaker
    Spraak – Cinthia van der Ham, docent spraak
    Zang, lierspel, sprookjes – Femke hockx, docent muziek en BSO

    Verhalen en sprookjes
    De peuter vanaf tweeënhalf jaar zit volop in de nabootsing. Ritme en herhaling zijn daarbij hoogst noodzakelijk. Herhaalsprookjes, zeker als dit met tafelspel
    gepaard gaat, zijn voedsel voor de ziel en ontwikkeling, ook voor kleuters en dit bevordert de taalontwikkeling.
    Kleuters, die volop opgaan in hun fantasiespel, willen graag nadoen, wat ze zien van volwassenen. Zij zijn gebaat bij verhalen, die over het ‘hand’werk gaan en sprookjes.
    De beeldentaal van de sprookjes vertelt meestal een deel van de levensweg, die iedere ziel ondergaat. Kleuters zijn hier gevoelig voor en nemen de beelden onbewust op, de volwassenen kunnen de beelden leren doorzien.

       

      Je leert welke verhalen en sprookjes je kunt kiezen per leeftijd of situatie en waar je nog meer op kunt letten bij het vertellen.
      Lierspel bevordert de stemming in de groep. We oefenen op de kinderharp, een pentatonisch liertje als begeleiding bij de verhalen en we zingen de passende liedjes

      Spraak

      In de spraaklessen leer je aan de hand van een herhaalsprookje hoe je levendig kunt vertellen. Je krijgt gevoel voor hoe je adem, stem, medeklinkers, klinkers, ritme van de taal en intonatie hierbij kunt gebruiken. Het is de bedoeling om het sprookje samen met de andere cursisten tijdens de laatste les als tafelspel op te voeren. Het materiaal wordt hiervoor samen gemaakt.

      Tafelspel
      In de lessen tafelspel maken gaan we aan de slag met vilt en wol. We maken een paar figuren en dieren voor een verhaal dat je bij de spraaklessen leert, zodat je aan het einde van deze module een compleet tafelspel hebt om mee aan de slag te gaan passend bij het seizoen dat voor de deur staat. We gaan basisfiguren maken die in heel veel verschillende verhalen voorkomen, en die je dus veel kunt gebruiken. We verdiepen ons in wat nodig is om een tafelspel te kunnen spelen. Je krijgt ervaring met hoe een tafelspel er uit kan zien en hoe je een tafelspel levendig maakt.

       

      Module 6
      Liefdevol begrenzen

       20, 27 september, 4  oktober 2024

      Kosten €195,-

      Lessen
      Liefdevol begrenzen – Carien Huijzer, docent pedagogie en communicatie

      Spel – Femke Hockx,  docent spel

      Om te kunnen groeien verleggen kinderen grenzen. Voor hun ontwikkeling is er ruimte nodig, evenals grenzen. Grenzen geven houvast. Zowel te veel als te weinig grenzen kunnen kinderen in hun ontwikkeling belemmeren.
      Voor elke leeftijd van het kind, elke situatie en elke opvoeder gelden er andere grenzen en stellen we die verschillend. 

       


      D
      oor de ontwikkeling en de behoeftes van kinderen te begrijpen weten we hoe we met ze om kunnen gaan, hoe we ongewenste situaties kunnen voorkomen en liefdevol begrenzen wanneer dat nodig is.
      We nemen de eigen praktijksituatie hierbij als uitgangspunt en er is ruimte voor vragen.

      Spel
      In shet spelen oefenen de kinderen met grenzen. We spelen kringspelen, samenwerkingsspelen, aanrakingsspelen en spelen voor het oefenen van sociale vaardigheden.

      Module 2
      De eerste drie jaar
      Ontwikkeling van conceptie tot peuter

      18 oktober, 8, 15, 22 november 2024

      Kosten: € 260,-

      Lessen
      Zwangerschap en geboorte – Annieck Rietbergen, verloskundige

      Hechting, motorische, spraak- en denkontwikkeling, koppigheidsfase – Carien Huijzer, docent pedagogie
      Euritmie – Erica Bussink, docent euritmie

      Spraak – Cinthia van der Ham, docent spraak

      D
      e weg naar de aarde en de eerste 3 jaar
      De ontwikkeling van het kind begint al voor de conceptie. In deze module volgen wij de ziel in de weg naar de geboorte tot het bewustzijn van het denken waar het ik gaat zeggen. Vooral in het eerste begin van het leven, de zwangerschap en de eerste drie jaren, maakt de mens de meest intense groei door, die geleid wordt door de geestelijke wereld. De wijze van geboren worden, het hechtingsproces en de ontwikkeling van het lopen, spreken en denken leggen de basis voor het verdere leven.

       

       

      Door inzicht in de ontwikkeling leren we hoe we het kind passend kunnen begeleiden. We lern versejs en spelen die passend zijn voor de de leeftijd. De fase van het bewust ik-zeggen wordt ook wel de koppigheidsfase genoemd en kan soms lastig zijn. We leren hoe we liefdevol kunnen begrenzen.
      Door ons te focussen op de start van een mensenleven krijgen we ook inzichten in onze eigen ontwikkeling en de invloed daarvan op ons verdere leven.

      Euritmie
      In de bewegingskunst van de euritmie kan het ontwikkelingsproces van het jonge kind zichtbaar en beleefbaar worden gemaakt.
      Het jonge kind ontwikkelt zich vanuit de nabootsing. Het bewustzijn over je eigen houding, het vergroten van het eigen ruimtelijke bewustzijn en het ontwikkelen van het lichaam als instrument voor non-verbale communicatie komt ten goede aan de kinderen.

      Spraak
      In de lessen spraakontwikkeling beleven we hoe het kind vanuit het brabbelen tot het spreken komt. Je wordt je bewust hoe jouw spreken deze ontwikkeling kan bevorderen. Het kind leert tenslotte vanuit de nabootsing.

      Verdiepingsmodule 1
      Kinderen met een ontwikkelingsvraag

      8, 15, 22 november 2024
      Kosten € 300 ,-

      Docenten:
      Sam Tomlow – vrijeschooldocent
      Edmond Schoorel – antroposofisch arts
      Riemy Bosgra – docent/kunstzinnig therapeut

      Lessen
      Kinderen met een ontwikkelingsvraag – Sam Tomlow en Edmond Schoorel
      Kunstzinnige verwerking –
      Riemy Bosgra

      Het vermogen tot contact en aandacht;
      Niet ieder kind heeft een aangeboren talent tot het hebben van ontmoetingen met zijn medemensen en met andere verschijnselen in zijn omgeving. Sommige mensen zitten in zichzelf opgesloten, ze zijn te gesloten. Andere mensen hebben het er juist moeilijk mee om binnen in hun huid te blijven, ze zijn te open. Dat begint al op de kinderleeftijd en het heeft enorme consequenties voor het leren van ontmoeten.
      In de cursus wordt nagegaan hoe bij kinderen het vermogen tot aandacht en contact ontstaat, hoe het komt dat ze gericht gaan bewegen en dat de impulsiviteit van hun bewegingen normaliter afneemt.

      Er wordt uitgelegd dat het normale menselijke bewegen iets is dat zich altijd in relatie met de buitenwereld afspeelt. Het kind neemt iets waar uit de buitenwereld en reageert daarop met een handeling in de buitenwereld. We stellen ons de vraag welk appél deze kinderen aan ons doen.

      Vroeg wakker in het denken
      Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Sommige kinderen kunnen zich op één of meerdere gebieden sneller ontwikkelen dan anderen. Deze voorsprong kan bijvoorbeeld ontstaan door oudere broers en zussen waar de kleuter van kan leren, door een opvoedingsstijl die zich richt op de dialoog en het denken, of omdat het kind van nature informatie goed kan verwerken en snelle denksprongen maakt. 

      In deze tijd worden kinderen vaker vroeg wakker in het denken, waardoor er minder energie over is voor de natuurlijke ontwikkeling van de zintuigen, het bewustzijn tussen de binnen en buitenwereld, het vermogen om je eigen poorten te kunnen sluiten. Deze kinderen zijn vaak sneller overprikkeld, nemen de wereld waar vanuit het denken, en laten een grote gevoeligheid zien. Als denken voor vertrouwen komt, is het moeilijker om vrij te beleven, te durven, te ervaren.

      Wat vragen deze kinderen aan ons?

      Module 3
      Voeding, verzorging en wiegepopje maken

      17, 24  31 januari, 7 februari 2025
      Kosten € 260,-

      Lessen
      Voeding – Machteld Hermens, voedingsdeskundige

      Verzorging – Edith Minnaar, jeugdverpleegkundige consultatiebureau
      Wiegepopje en peuterpopje – Renske van Pomeren, poppenmaakster

      Het lichaam is bij de geboorte nog niet af en heeft aandacht, voeding en verzorging nodig. Deze module is vooral praktisch en geeft handvaten om jonge kinderen een basis te geven voor hun verdere leven.

      Voeding
      Een kind is een ‘mens in wording’. Het lichaam heeft veel bouwstoffen nodig. Welke voedingsstoffen zijn nodig voor de ontwikkeling van de hersenen en de rest van het lichaam?  Het aanbod en de kwaliteit van de voeding in de eerste kinderjaren is van grote invloed op het behouden van het natuurlijke smaakgevoel. Hierin kunnen we bewuste keuzes maken.Welke ondersteuning kun je als ouder of pedagogisch medewerker bieden voor het aanleren van gewoontes in gezond eetgedrag?
      We sluiten de module af met een kookles waarin we gezamenlijk met verse, onbewerkte producten een heerlijke maaltijd bereiden (en opeten) die voedend is voor lichaam en geest.

       

       

      Verzorging
      We richten ons op warmte en ritme als basiselementen in de verzorging en de aard en werking van verschillende kledingmaterialen.
      We spreken over het belang van het afstemmen van het ritme onder andere in samenhang met voeding, slapen, verzorgen en huilen.
      In de vier lessen verzorging zullen per bijeenkomst de zintuigen tastzin, levenszin, bewegingszin en evenwichtszin aan de orde komen en hoe je, in de verzorging, deze zintuigen kunt stimuleren.
      De meest gestelde vragen op een antroposofisch consultatiebureau, komen in deze lessen aan bod waaronder adviezen over het verzorgen van zieke kinderen, de werking van een voedingsbad of een citroen-kuitwikkel bij koorts en de werking van barnstenen kettinkjes.

      Popje maken
      Voor jonge kinderen kunnen poppen erg belangrijk zijn. We  maken deze 4 lessen een popje voor het jonge kind.
      Heerlijk om met liefde en aandacht hiermee bezig te zijn. Ervaring in handwerken is niet noodzakelijk.

      Module 7
      Zelfreflectie en zelfinzicht

      17, 24, 31 januari, 7 februari 2025
      Kosten € 260 ,-

      Lessen
      De  eigen kwaliteiten en de eigen vragen  – Carien Huijzer, docent pedagogie
      Ontwikkeling intuitie in de eigen werkpraktijk –
      Bob Siepman van den Berg, docent antroposofie
      Nieuwe
      werkvormen voor spelimpuls en spelverrijking – Marien Faasse, architect en vrije pedagoog

      Iedere opvoeding is zelfopvoeding. We zijn eigenlijk als onderwijzer en opvoeder alleen de omgeving van het zichzelf opvoedende kind. Wij kunnen slechts proberen voor de meest gunstige omgeving te zorgen, zodat het kind zich aan ons zo opvoedt, zoals het zich door zijn innerlijk lot ontwikkelen moet.
                                                                          Rudolf Steiner

      Eigen kwaliteiten leren kennen en inzetten
      Kinderen leren door nabootsing en navolging. Als begeleiders en opvoeders zijn wij hun voorbeeld en dat vraagt reflectie op en inzicht in onszelf.
      In deze module leren we onszelf kennen in onze constitutie en temperament en andere kwaliteiten. We ontdekken hoe we deze kunnen versterken en inzetten in het werken met kinderen.

       

       



       

      Spelactivering en verrijking
      Hoe spelen de kinderen in de verschillende fases van hun leven? Welke oergebaren zien we in het spel? Onze eigen ervaringen en impulsen in de  kindertijd kunnen een bron zijn voor inspiratie voor verhalen en spel.We ontdekken mogelijkheden hoe we hetgeen de kinderen gaan nabootsen en navolgen kunnen voorbereiden om hun spel te activeren of te verrijken. Kunstzinnig zullen we onze inspiratie vormgeven. We leren werkvormen die zowel voor volwassenen als kinderen boeiend zijn vanuit hun verschillend perspectief.

       Versterken van de intuïtie
      Soms kan een handeling een onverwacht succes hebben bij een moeilijke pedagogische situatie. Welke wijsheid en inspiratie  kunnen we hieruit halen en onze intuïtie versterken?

      Eigen ontwikkeling
      Deze lessen zijn een kans om met elkaar op je werk te reflecteren, jezelf en de werkvormen te onderzoeken en uit te wisselen.
      De module is erop gericht het werken met kinderen te verrijken met nieuwe werkvormen en mogelijkheden die speciaal bij jou passen en antwoorden te vinden op de eigen vragen.

       

      Module 4
      Kindertekeningen, peuter-, en kleuterpedagogie, zingen

      14, 21, 28 maart 2025
      Kosten: € 195,-

      Lessen
      Kindertekeningen – Riemy Bosgra, docent/kunstzinnig therapeut

      Peuter- en kleuterpedagogie – Carien Huijzer, docent pedagogie
      Zingen – Femke Hockx, docent zang

      Kindertekeningen
      Kindertekeningen weerspiegelen het innerlijk van het jonge kind. Hoe kunnen we deze ontwikkeling leren lezen?

      Peuter- en kleuterpedagogie
      Daarop aansluitend gaan we in op de specifieke ontwikkeling van het kind in de peuter- en kleuterleeftijd en bespreken we situaties uit de praktijk.

      Zingen
      In de lessen zingen werken we aan licht stemgebruik in de omgang met jonge kinderen. Je krijgt inzicht in het verband tussen de ontwikkeling van het kind en waar het kind is in de muzikale ontwikkeling. Je leert wat het begrip “pentatoniek” en wat ‘kwintenstemming’ is. Je leert verschillende liedjes in de kwintenstemming. je leert hoe je via muziek de kinderen kunt ondersteunen in hun ontwikkeling.

      Verdiepingsmodule 2
      Natuurwezens
      Mensheidsontwikkeling, Schilderen

      Nascholingsmodule waarbij antroposofische voorkennis en ervaring wordt verondersteld

      7, 14, 21, 28 maart 2025
      Kosten € 300,-


      Lessen

      Natuurwezens – Carmencita de Ruiter, docent biodynamisch tuinwerk en ontwikkeling
      Schilderen – Riemy Bosgra, docent/kunstzinnig therapeut
      Antroposofie – Bob Siepman van den Berg, docent antroposofie

      Natuurwezens
      Carmencita neemt ons mee in de wereld van de natuurwezens, de elementenwezens en de engel hiërarchieën. Wat doen deze wezens die voor de meeste van ons onzichtbaar zijn? Hoe kunnen we hun werk leren waarnemen en ons afstemmen op de kosmische ritmen waarin zij leven?


      Wat is de taak van de mens hierin? We proberen ons in te leven in deze bijzondere en inspirerende wereld, om daar wat meer gevoel bij te krijgen. We bespreken met elkaar hoe we dit voor kunnen leven voor het jonge kind, voor wie deze wereld zoveel meer vanzelfsprekend is.

      Antroposofie
      Hoe zijn de aarde en de mensheid ontstaan? Is er sprake van een zinvolle, doelgerichte ontwikkeling? In de antroposofielessen bespreken we hoe de mensheid zich gedurende verschillende cultuurperioden heeft ontwikkeld en hoe de natuurwezens daarin een rol spelen.
      We werken ook aan onze eigen ontwikkeling door middel van zes basisoefeningen, waarmee we ons denken, voelen en willen kunnen zuiveren en versterken.

      Schilderen
      In de schilderlessen verdiepen we het gevoel voor de natuurwezens die in de natuur om ons heen werkzaam zijn.
      Door te schilderen met kleuren via geleide oefeningen ga je op avontuur, beleef je hoe de kleuren elkaar ontmoeten en kom je in een sfeer van  scheppen en verwonderen over wat er gaat ontstaan.

      Module 10
      Samenwerken en besluiten nemen

      14, 21, 28 maart 2025
      Kosten € 195,-


      Lessen

      Samenwerken en besluiten nemen – Carien Huijzer, docent pedagogie en communicatiedocent
      Kunstzinnige lessen – docenten kunstzinnige verwerking


      In het werken met kinderen is de samenwerking met collega’s en leidinggevenden een voorbeeld voor de kinderen om te leren omgaan met elkaar.
      Een eerlijke samenwerking en transparante organisatiestructuur geeft veiligheid aan de werknemers. Hoe besluiten genomen worden is de kern van de samenwerking.
      O

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Onderwerpen                                                       Verantwoordelijkheid dragen voor het beleid
      Breed gedragen besluiten nemen die ook werkelijk worden uitgevoerd worden
      Elkaar feedback geven
      Ongewenste sociale patronen doorbreken
      Eigen grenzen bewaken

      We oefenen het gedragen besluiten nemen en nemen hiervoor praktijksituaties als uitgangspunt.

       

      Module 8
      Versjes, liedjes, Kring- en gebarenspelen

      16, 23, 30 mei 2025
      Kosten € 195,-

      Lessen elke lesdag:
      Spraak – Cinthia van der Ham, docent spraak
      Versjes, liedjes, gebaren- en kringspelen -Femke Hockx, docent pedagogie en Carien Huijzer, docent pedagogie
      Zang – Femke Hockx, docent zang

      De oude rijmpjes en versjes, maar ook de nieuwe, zijn ontstaan uit het dagelijks omgaan met het kleine kind. Zij kunnen helpen bij afleiding, bij overgangen in het ritme van de dag en tal van situaties bij de ontwikkeling van het kleine kind. We oefenen versjes en toveren verhaaltjes uit een doosje, deze helpen om tot rust te komen. Deze doosjes met verhaaltjes gaan we ook maken.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Spraak
      We lleren ons spreken duidelijk te krijgen, zodat de kinderen dat op kunnen nemen en innerlijk nabootsen.

      Zang
      We bouwen repertoire op om te zingen met het jonge kind. Je leert over pentatoniek, kwintenstemming, en waar nodig ook basiskennis van ritme en maatsoort. Het
      toepassen van muziekinstrumenten komt hier ook aan bod.

      .

       

      Verdiepingsmodule 3
      Constitutietypen,
      Embryologie, Kinderziektes, Kinderbespreking, Boetseren

      Nascholingsmodule waarbij antroposofische voorkennis en ervaring wordt verondersteld

      4, 11, 25 april, 9 mei 2025
      Kosten € 300,-


      Lessen

      Embryologie – Guus van der Bie, antroposofisch arts

      Constitutietypen – Edmond Schoorel, antroposofisch arts
      Pedagogie – Carien Huijzer, docent pedagogie

      Kunstzinnige verwerking – Riemy Bosgra, docent/kunstzinnig therapeut

      De fysieke bouw van het kind
      De individualiteit van hete kind is al werkzaam in de voorgeboortelijke ontwikkeling van het kind. De arts Guus van der Bie geeft ons inzicht in dit proces.
      De constitutietypen geven voor het jonge kind van 0-7 jaar een leidraad voor de pedagogie. De fysieke bouw van het kind, de verhoudingen van het hoofd tot het lichaam zijn bepalend voor de snelheid waarin het kind zich ontwikkelt en hoe het de omgeving in zich opneemt en verwerkt en hoe de individualiteit zich kan uitdrukken.

       De arts Edmond Schoorel vertelt over de constitutietypen en de bijzonderheden die zich daarbij kunnen voordoen zoals ADHD, autisme, dyslexie, hoog gevoeligheid e.d. Ook gaat hij in op de betekenis van (kinder)ziektes voor de ontwikkeling van het kind.

      Pedagogie
      In de pedagogielessen gaan we in op de pedagogische vragen bij de constitutietypen. Ook reflecteren we op verschillende soorten kinderbesprekingen en het vormgeven van oudergesprekken en de sociale vaardigheden die we erbij kunnen gebruiken.

      Kunstzinnige verwerking
      Elke lesdag is er een kunstzinnige les om de inzichten te verwerken.

       

      Module 9
      BSO, verhalen en activiteiten 4-12 jaar

      Vrijdag 4, 11, 25 april 2025
      Kosten € 195 ,-

      Lessen
      Verhalen, inzicht in de leeftijdsfase – Frank de Kiefte, docent vrijeschoolpabo
      Activiteiten en sociale omgang – Frank de Kiefte en Carien Huijzer, docent pedagogie
      Kunstzinnige activiteiten – Femke Hockx en Vincent de Vries

      Deze module is speciaal voor begeleiders in de Buitenschoolse Opvang. In de vrijeschool probeert men de thema’s en het leerplan gericht aan te bieden op de behoeften van het kind en waar het in zijn ontwikkeling aan toe is.
      We leren over de ontwikkeling van het kind en hoe het aanbod van begeleiders in de BSO hierop kan aansluiten, waardoor het een extra verwerking kan zijn.

      In de tweede les wordt dit praktisch in voorbeelden uitgewerkt door het concreet te ervaren en te doen. Ook reflecteren we op de sociale omgang passend bij de leeftijd.

      In de laatste les zijn er kunstzinnige activiteiten die met en door kinderen kunnen worden gedaan en die zijn aangepast aan de ontwikkelingsstof.