Module 7
Zelfreflectie en zelfinzicht

17, 24, 31 januari, 7 februari 2025
Kosten € 260 ,-

Lessen
De  eigen kwaliteiten en de eigen vragen  – Carien Huijzer, docent pedagogie
Ontwikkeling intuitie in de eigen werkpraktijk –
Bob Siepman van den Berg, docent antroposofie
Nieuwe
werkvormen voor spelimpuls en spelverrijking – Marien Faasse, architect en vrije pedagoog

Iedere opvoeding is zelfopvoeding. We zijn eigenlijk als onderwijzer en opvoeder alleen de omgeving van het zichzelf opvoedende kind. Wij kunnen slechts proberen voor de meest gunstige omgeving te zorgen, zodat het kind zich aan ons zo opvoedt, zoals het zich door zijn innerlijk lot ontwikkelen moet.
                                                                    Rudolf Steiner

Eigen kwaliteiten leren kennen en inzetten
Kinderen leren door nabootsing en navolging. Als begeleiders en opvoeders zijn wij hun voorbeeld en dat vraagt reflectie op en inzicht in onszelf.
In deze module leren we onszelf kennen in onze constitutie en temperament en andere kwaliteiten. We ontdekken hoe we deze kunnen versterken en inzetten in het werken met kinderen.

 

 



 

Spelactivering en verrijking
Hoe spelen de kinderen in de verschillende fases van hun leven? Welke oergebaren zien we in het spel? Onze eigen ervaringen en impulsen in de  kindertijd kunnen een bron zijn voor inspiratie voor verhalen en spel.We ontdekken mogelijkheden hoe we hetgeen de kinderen gaan nabootsen en navolgen kunnen voorbereiden om hun spel te activeren of te verrijken. Kunstzinnig zullen we onze inspiratie vormgeven. We leren werkvormen die zowel voor volwassenen als kinderen boeiend zijn vanuit hun verschillend perspectief.

 Versterken van de intuïtie
Soms kan een handeling een onverwacht succes hebben bij een moeilijke pedagogische situatie. Welke wijsheid en inspiratie  kunnen we hieruit halen en onze intuïtie versterken?

Eigen ontwikkeling
Deze lessen zijn een kans om met elkaar op je werk te reflecteren, jezelf en de werkvormen te onderzoeken en uit te wisselen.
De module is erop gericht het werken met kinderen te verrijken met nieuwe werkvormen en mogelijkheden die speciaal bij jou passen en antwoorden te vinden op de eigen vragen.