Agenda
Module Kindertekeningen en pedagogische situaties start januari
Zie modules en nascholing
Landelijke Themadag
Wegens de overheidsmaatregelen is de themadag uitgesteld
niet op 6 februari 2021
Kinderen van deze tijd
Hoe begrijpen wij hen, wat vragen zij van ons?
met
Christof Wiechert
Rudolf Steiner geeft aan dat de constitutie van kinderen in de fysieke verschijning tot uitdrukking komt.
Voor ons is dit zichtbaar wanneer wij kinderen liefdevol, onbevangen, dus vrij van vooroordelen, waarnemen.
Dan kan het ons inzichten geven voor een passende omgang met hen.
Christof Wiechert. Hij was lange tijd vrijeschoolleraar in Den Haag.
De laatste jaren is hij leider van de Pedagogische Sectie van het Goetheanum te Dornach.
Hij verzorgt talloze cursussen en lezingen in binnen- en buitenland.
Programma o.v.b
(i.v.m. de dan geldende coronarichtlijnen kunnen er
aanpassingen in het programma worden gemaakt)
9.30 u inloop
10:00 u opmaat en lezing
11:15 u pauze en uitwisseling
1 12:00 u lezing vervolg
13.00 u lunch
14.00 u workshop
15.30 u plenair
16.00 u afsluiten
|
W E R K G R O E P E N
1. In de praktijk omgaan met kinderen van NU – Carien Huijzer
Uitwisselen en onderzoeken van pedagogische situaties
2. Werken met begaafde jonge kinderen en hun talenten – Frank de Kiefte
Hoe kunnen wij de begaafdheid van jonge kinderen herkennen?
Wat kunnen wij deze kinderen in pedagogisch opzicht bieden?
3. De taal van kinderen leren verstaan – Lien Troost
Door te verstaan wat kleine kinderen ons in hun uitspraken en lichaamstaal vertellen, kunnen
we doordringen in hun wereld waar ze vandaan komen en wat ze bedoelen.
4. Smaakontwikkeling bij jonge kinderen – Machteld Hermens
Zelf proeven en je bewust worden van wat er allemaal bij smaak komt kijken.
Je krijgt handvatten om de smaakontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren en daarmee een gezond eetpatroon te realiseren.
5. Wat wil je later worden? – Alo Besemboen
De euritmie maakt zichtbaar hoe in de beweging en de bouw van het kind het toekomstige
beroep al is verborgen.
6. Contact zoeken met de ziel door klank. – Inge van Keulen
Het maken van een innerlijk beeld via klank door zelfwaarneming en het maken van een
klankbeeld van elkaar. We oefenen om via deze weg het innerlijk aan te spreken voorbij dat
wat we uiterlijk waarnemen. Deze workshop sluit aan bij de lezing over het gedrag van
kinderen.
7. Beweging als kiem voor het leren, ochtendspelen – Anne Schol
Het verzorgen van ochtendspelen voor kinderen van 4-7 jaar. Door ervaring doe je inspiratie
op en leer je de kernbegrippen van een rijk ochtendspel kennen. Kom in beweging!
8. Liedjes, versjes en spelletjes met beweging – Hennie de Gans
Samen de waarde en het plezier hierbij ontdekken. De vreugde die door de beweging ontstaat
geeft de kinderen zekerheid, (zelf)vertrouwen en veiligheid. Dit is een noodzaak voor kinderen
die in deze tijd opgroeien.
9. Een transparant maken – Odette Aalhuizen
Met zijdevloei op doorzichtig papier een afbeelding maken, passend bij het seizoen.
Betoverend spel van licht en kleur waar je stil van wordt.
10. Een speksteen kandelaar maken- Vincent de Vries
Elk lichtje heeft een bedding nodig
Zaterdag 6 februari 2021 van 9:30 tot 16:00 uur
Kosten € 75,- (VAKleden € 50,-)
Socrateslaan 24, 3707 GL Zeist
Aanmelding via aanmeldingsformulier zie onder
of via cursus@pedagogievoorhetjongekind.nl