Verdiepingsmodule 1
Kinderen met een ontwikkelingsvraag

8, 15, 22 november 2024
Kosten € 300 ,-

Docenten:
Sam Tomlow – vrijeschooldocent
Edmond Schoorel – antroposofisch arts
Riemy Bosgra – docent/kunstzinnig therapeut

Lessen
Kinderen met een ontwikkelingsvraag – Sam Tomlow en Edmond Schoorel
Kunstzinnige verwerking –
Riemy Bosgra

Het vermogen tot contact en aandacht;
Niet ieder kind heeft een aangeboren talent tot het hebben van ontmoetingen met zijn medemensen en met andere verschijnselen in zijn omgeving. Sommige mensen zitten in zichzelf opgesloten, ze zijn te gesloten. Andere mensen hebben het er juist moeilijk mee om binnen in hun huid te blijven, ze zijn te open. Dat begint al op de kinderleeftijd en het heeft enorme consequenties voor het leren van ontmoeten.
In de cursus wordt nagegaan hoe bij kinderen het vermogen tot aandacht en contact ontstaat, hoe het komt dat ze gericht gaan bewegen en dat de impulsiviteit van hun bewegingen normaliter afneemt.

Er wordt uitgelegd dat het normale menselijke bewegen iets is dat zich altijd in relatie met de buitenwereld afspeelt. Het kind neemt iets waar uit de buitenwereld en reageert daarop met een handeling in de buitenwereld. We stellen ons de vraag welk appél deze kinderen aan ons doen.

Vroeg wakker in het denken
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Sommige kinderen kunnen zich op één of meerdere gebieden sneller ontwikkelen dan anderen. Deze voorsprong kan bijvoorbeeld ontstaan door oudere broers en zussen waar de kleuter van kan leren, door een opvoedingsstijl die zich richt op de dialoog en het denken, of omdat het kind van nature informatie goed kan verwerken en snelle denksprongen maakt. 

In deze tijd worden kinderen vaker vroeg wakker in het denken, waardoor er minder energie over is voor de natuurlijke ontwikkeling van de zintuigen, het bewustzijn tussen de binnen en buitenwereld, het vermogen om je eigen poorten te kunnen sluiten. Deze kinderen zijn vaak sneller overprikkeld, nemen de wereld waar vanuit het denken, en laten een grote gevoeligheid zien. Als denken voor vertrouwen komt, is het moeilijker om vrij te beleven, te durven, te ervaren.

Wat vragen deze kinderen aan ons?