Module 2
De eerste drie jaar
Ontwikkeling van conceptie tot peuter

18 oktober, 8, 15, 22 november 2024

Kosten: € 260,-

Lessen
Zwangerschap en geboorte – Annieck Rietbergen, verloskundige

Hechting, motorische, spraak- en denkontwikkeling, koppigheidsfase – Carien Huijzer, docent pedagogie
Euritmie – Erica Bussink, docent euritmie

Spraak – Cinthia van der Ham, docent spraak

D
e weg naar de aarde en de eerste 3 jaar
De ontwikkeling van het kind begint al voor de conceptie. In deze module volgen wij de ziel in de weg naar de geboorte tot het bewustzijn van het denken waar het ik gaat zeggen. Vooral in het eerste begin van het leven, de zwangerschap en de eerste drie jaren, maakt de mens de meest intense groei door, die geleid wordt door de geestelijke wereld. De wijze van geboren worden, het hechtingsproces en de ontwikkeling van het lopen, spreken en denken leggen de basis voor het verdere leven.

 

 

Door inzicht in de ontwikkeling leren we hoe we het kind passend kunnen begeleiden. We lern versejs en spelen die passend zijn voor de de leeftijd. De fase van het bewust ik-zeggen wordt ook wel de koppigheidsfase genoemd en kan soms lastig zijn. We leren hoe we liefdevol kunnen begrenzen.
Door ons te focussen op de start van een mensenleven krijgen we ook inzichten in onze eigen ontwikkeling en de invloed daarvan op ons verdere leven.

Euritmie
In de bewegingskunst van de euritmie kan het ontwikkelingsproces van het jonge kind zichtbaar en beleefbaar worden gemaakt.
Het jonge kind ontwikkelt zich vanuit de nabootsing. Het bewustzijn over je eigen houding, het vergroten van het eigen ruimtelijke bewustzijn en het ontwikkelen van het lichaam als instrument voor non-verbale communicatie komt ten goede aan de kinderen.

Spraak
In de lessen spraakontwikkeling beleven we hoe het kind vanuit het brabbelen tot het spreken komt. Je wordt je bewust hoe jouw spreken deze ontwikkeling kan bevorderen. Het kind leert tenslotte vanuit de nabootsing.