Modules en Nascholing 2020-2021

                                                           In verband met de coronamaatregelen is er bij de lessen gepaste afstand
                                                                en wordt bij het annuleren van de lessen het geld geretourneerd

De cursus pedagogie voor het jong kind organiseert 2 basismodules

  • Module Kindertekeningen en pedagogische situaties
    15, 22, 29 januari
  • Module  Versjes, verhalen en spel voor jonge kinderen
    26 maart, 16 en 23 april

Daarnaast zijn er 2 verdiepingsmodules. Hierbij wordt enige basiskennis van de antroposofische menskunde verondersteld.

  • Verdiepingsmodule De fysieke ontwikkeling van het kind
    6, 13, 20, 27 november
  • Verdiepingsmodule  Natuurwezens
    5, 12, 19 maart

In deze modules worden lessen met pedagogisch/theoretische inhoud gecombineerd met kunstzinnige lessen.

 

 

Praktisch

Alle lessen vinden plaats op de Stichtse Vrije School
Socrateslaan 24, 3707 GL Zeist.

Een module van 3 x lesdagen is € 195,-
Een module van 4 lesdagen is € 250,-
10 % reductie voor elke volgende module.

Kindertekeningen en pedagogische situaties. Zingen en euritmie


Vrijdag 15, 22, 29 januari
Kosten: € 195,-

Docenten:
Riemy Bosgra – kunstzinnig therapeut
Carien Huijzer – pedagogiedocent
Inge van Keulen – zangdocent
Alo Besemboen – euritmiedocent

Kindertekeningen weerspiegelen het innerlijk van het jonge kind. Hoe kunnen we deze ontwikkeling leren lezen?

In de les zingen werken we aan licht stemgebruik in de omgang met jonge kinderen  en het leren van liedjes in
de kwintenstemming. We maken zelf liedjes voor jonge
kinderen passend bij situaties in de praktijk van het werk.

Daarop aansluitend gaan we in op specifieke ingebrachte pedagogische situaties en bespreken hoe we hiermee kunnen omgaan..

In de euritmieles gaat het om het beleven van wat de kindertekeningen laten zien en hoe je kinderen kunt ondersteunen.

15, 22, 29 januari
15.00 uur Kindertekeningen                      Riemy Bosgra
16.15 uur Zingen                                       Inge van Keulen
18.30 uur Pauze
18.00 uur Pedagogische situaties              Carien Huijzer
19.15 uur Euritmie                                     Alo Besemboen
20.30 uur Einde

 

Versjes, verhalen en spelen

 

Vrijdag 26 maart, 16 en 23 april
Kosten: € 195,-

Docenten:
Cinthia van der Ham – spraakdocent
Lien Troost – pedagogiedocent

 

In de pedagogie voor het jonge kind hebben versjes, verhalen en spelen een belangrijke plaats. Het helpt de kinderen in hun ontwikkeling. Welke versjes, gebarenspelen en verhalen passen bij welke leeftijd? Hoe vertel je voor het jonge kind? We gaan hier oefenend mee aan de slag.
Hoe maak je de beelden levend voor de kinderen? We maken een tafelspel, dat je kunt opvoeren voor de kinderen die je begeleidt.

26 maart, 19 en 23 april
15.00 uur Vertelkunst               Cinthia van der Ham
16.15 uur Pauze
16.30 uur Versjes, verhalen en spelen   Lien Troost 
18.00 uur Pauze
18.30 uur Tafelspel maken                       Lien Troost
20.30 uur Einde

De fysieke ontwikkeling van het kind

 Embryologie, constitutietypen, kinderziekten en zintuigen 
Boetseren en transparanten
Verdiepingsmodule Antroposofische voorkennis verondersteld

Vrijdag 6, 13, 20, 27 november
Kosten € 260,-

Docenten:
Guus van der Bie –  gepensioneerd antroposofisch huisarts
Désirée van Klaveren – consultatieburo-arts
Carien Huijzer – pedagogiedocent
Riemy Bosgra en Odette Aalhuizen – kunstzinnig therapeut

In deze module gaat het om het verdiepen van het inzicht in de fysieke ontwikkeling van het kind, het waarnemen ervan en hoe je ermee om kunt gaan. De les embryologie geeft inzicht in de voorgeboortelijke ontwikkeling van het kind. De les boetseren sluit hierop aan.
Vervolgens leren we wat we kunnen doen voor een harmonische ontwikkeling van de 4 lichaamsgerichte zintuigen en wat te doen als deze ontwikkeling  verstoord is.

Désirée vertelt over de constitutietypen en de bijzonderheden die zich daarbij kunnen voordoen zoals ADHD, autisme, dyslexie, hooggevoeligheid e.d. Ook gaat zij in op hoe de kinderziektes invloed hebben op de lichamelijke ontwikkeling.

Een transparant hang je voor het raam of zet je voor een kaarsje.
Het daglicht valt door het spel van kleuren naar binnen en het kaarslicht schittert leven in de afbeelding.
Scheuren, knippen, kreukelen en plakken van zijdevloei op doorzichtig  papier – al of niet met een geknipt silhouet -brengen steeds een andere sfeer.
Betoverend spel van licht en kleur waar je stil van wordt.

 

 

6 november
15.00 uur Lichaamsgerichte zintuigen          Carien Huijzer
16.15 uur Pauze
16.30 uur Boetseren                                          Riemy Bosgra
18.00 uur Pauze
18.30 uur Embryologie                                Guus van der Bie
20.30 uur Einde

13, 20 november
15.00 uur Lichaamsgerichte zintuigen           Carien Huijzer
16.15 uur Pauze
16.30 uur Constitutietypen met aandacht voor het
bijzondere kind, autisme, ADHD, dyslexie,
hooggevoeligheid                                        Désirée v. Klaveren
18.00 uur Pauze
18.30 uur Transparanten maken                 Odette Aalhuizen
20.30 uur Einde

27 november
15.00 uur Lichaamsgerichte zintuigen              Carien Huijzer
16.15 uur Pauze
16.30 uur Inzicht in kinderziekten            Désirée van Klaveren
18.00 uur Pauze
18.30 uur Transparanten maken                    Odette Aalhuizen
20.30 uur Einde

Natuurwezens en mensheidsontwikkeling, schilderen

Verdiepingsmodule Antroposofische voorkennis verondersteld

Vrijdag 5, 12, 19 maart
Kosten € 195,-

Docenten:
Lien Troost – pedagogiedocent
Bob Siepman van der Berg – antroposofiedocent
Odette Aalhuizen- Kunstzinnig therapeut

 

Lien neemt ons mee in de wereld van de natuurwezens en hun relatie met alles wat ons en het jonge kind omringt.
Bob vertelt hoe de natuurwezens zijn ontstaan in de wereld- en mensheidsontwikkeling. Het schilderen geeft een verwerking van het geleerde.

 5, 12, 19 maart
15.00 uur Elementenwezens                                       Lien Troost
16.15 uur Pauze
16.30 uur Mensheidsontwikkeling    Bob Siepman-van der Berg 
18.00 uur Pauze
18.30 uur Schilderen                                          Odette Aalhuizen
20.30 uur Einde

Vakken

Voor het verwerven van pedagogische inzichten en vaardigheden samen met het in gang zetten van een eigen ontwikkelingsproces is er een aanbod van een combinatie van opvoedkundige en kunstzinnige vakken. Samen vormen ze een geheel, waarin veel facetten van de menselijke ontwikkeling zichtbaar en ervaarbaar kunnen worden.

Er worden onder andere de volgende vakken gegeven: antroposofie, pedagogie, verzorging, zwangerschap, voeding, poppen maken, muziek en zang, spraak, sprookjes, euritmie, schilderen, boetseren.

Inschrijfformulier modules

Betaling 1

Betaling 2

Privacyverklaring

10 + 14 =