Modules en Nascholing voorjaar 2021
In verband met de coronamaatregelen is er bij de lessen gepaste afstand
en wordt bij het annuleren van de lessen het geld geretourneerd
De cursus pedagogie voor het jong kind organiseert 2 basismodules
- Module Kindertekeningen en pedagogische situaties
15, 22, 29 januari - Module Versjes, verhalen en spel voor jonge kinderen
26 maart, 16 en 23 april
Daarnaast zijn er 2 verdiepingsmodules. Hierbij wordt enige basiskennis van de antroposofische menskunde verondersteld.
- Verdiepingsmodule De fysieke ontwikkeling van het kind
Deze wordt volgend jaar weer aangeboden - Verdiepingsmodule Natuurwezens
5, 12, 19 maart
In deze modules worden lessen met pedagogisch/theoretische inhoud gecombineerd met kunstzinnige lessen.

Praktisch
Alle lessen vinden plaats op de Stichtse Vrije School
Socrateslaan 24, 3707 GL Zeist.
Een module van 3 x lesdagen is € 195,-
Een module van 4 lesdagen is € 250,-
10 % reductie voor elke volgende module.
Kindertekeningen en pedagogische situaties en zingen
Vrijdag 21, 28 mei, 4 juni
Kosten: € 195,-
Docenten:
Riemy Bosgra – kunstzinnig therapeut
Inge van Keulen – zangdocent
Carien Huijzer – pedagogiedocent
Kindertekeningen weerspiegelen het innerlijk van het jonge kind. Hoe kunnen we deze ontwikkeling leren lezen?
In de les zingen werken we aan licht stemgebruik in de omgang met jonge kinderen en het leren van liedjes in
de kwintenstemming. We maken zelf liedjes voor jonge
kinderen passend bij situaties in de praktijk van het werk.
Daarop aansluitend gaan we in op specifieke ingebrachte pedagogische situaties en bespreken hoe we hiermee kunnen omgaan..
21, 28 mei, 4 juni
14.30 uur Kindertekeningen Riemy Bosgra
16.00 uur Zingen Inge van Keulen
17.30 uur Pauze
18.00 uur Pedagogische situaties Carien Huijzer
19.15 uur Einde
Versjes, verhalen en spelen
Vrijdag 26 maart, 16 en 23 april
Kosten: € 195,-
Docenten:
Cinthia van der Ham – spraakdocent
Lien Troost – pedagogiedocent
In de pedagogie voor het jonge kind hebben versjes, verhalen en spelen een belangrijke plaats. Het helpt de kinderen in hun ontwikkeling. Welke versjes, gebarenspelen en verhalen passen bij welke leeftijd? Hoe vertel je voor het jonge kind? We gaan hier oefenend mee aan de slag.
Hoe maak je de beelden levend voor de kinderen? We maken een tafelspel, dat je kunt opvoeren voor de kinderen die je begeleidt.
26 maart, 19 en 23 april
15.00 uur Vertelkunst Cinthia van der Ham
16.15 uur Pauze
16.30 uur Versjes, verhalen en spelen Lien Troost
18.00 uur Pauze
18.30 uur Tafelspel maken Lien Troost
20.30 uur Einde
Natuurwezens en mensheidsontwikkeling, schilderen
Verdiepingsmodule Antroposofische voorkennis verondersteld
Vrijdag 5, 12, 19 maart
Kosten € 195,-
Docenten:
Lien Troost – pedagogiedocent
Bob Siepman van der Berg – antroposofiedocent
Odette Aalhuizen- Kunstzinnig therapeut
Lien neemt ons mee in de wereld van de natuurwezens en hun relatie met alles wat ons en het jonge kind omringt.
Bob vertelt hoe de natuurwezens zijn ontstaan in de wereld- en mensheidsontwikkeling. Het schilderen geeft een verwerking van het geleerde.
5, 12, 19 maart
15.00 uur Elementenwezens Lien Troost
16.15 uur Pauze
16.30 uur Mensheidsontwikkeling Bob Siepman-van der Berg
18.00 uur Pauze
18.30 uur Schilderen Odette Aalhuizen
20.30 uur Einde
Vakken
Voor het verwerven van pedagogische inzichten en vaardigheden samen met het in gang zetten van een eigen ontwikkelingsproces is er een aanbod van een combinatie van opvoedkundige en kunstzinnige vakken. Samen vormen ze een geheel, waarin veel facetten van de menselijke ontwikkeling zichtbaar en ervaarbaar kunnen worden.
Er worden onder andere de volgende vakken gegeven: antroposofie, pedagogie, verzorging, zwangerschap, voeding, poppen maken, muziek en zang, spraak, sprookjes, euritmie, schilderen, boetseren.