Modules en Nascholing 2020-2021

 

De cursus pedagogie voor het jong kind organiseert 2 modules voor iedereen te volgen
o Module  Kindertekeningen en pedagogische
   situaties 15, 22, 29 januari

o Module  Versjes, verhalen en spel voor jonge 
   kinderen –
26 maart, 16 en 23 april –

Daarnaast zijn er 2 nascholingsmodules. Hierbij wordt enige basiskennis van de antroposofische menskunde verondersteld.
o Nascholingsmodule  De fysieke ontwikkeling van
   het kind – 6, 13, 20, 27 november

o Nascholingsmodule  Elementenwezens – 5, 12, 19
    maart

In deze modules worden lessen met pedagogisch/theoretische inhoud gecombineerd met kunstzinnige lessen.

Alle lessen vinden plaats op de Stichtse Vrije School, Socrateslaan 24, 3707 GL Zeist.

Een module van 3 x lesdagen is € 195,-
Een module van 4 lesdagen is € 250,-
10 % korting voor elke volgende module.

Module
Kindertekeningen en pedagogische situaties
Zingen en Euritmie
Vrijdag 15, 22, 29 januari
Kosten: € 195,-

Docenten:
Riemy Bosgra – kunstzinnig therapeut
Carien Huijzer – pedagogiedocent
Inge van Keulen – zangdocent
Alo Besemboen – euritmiedocent

Kindertekeningen weerspiegelen het innerlijk van het jonge kind. Hoe kunnen we deze leren lezen?

In de les zingen werken we aan licht stemgebruik in de omgang met jonge kinderen  en het leren van liedjes in
de kwintenstemming. We maken zelf liedjes voor jonge
kinderen passend bij situaties in de praktijk van het werk.

Daarop aansluiten gaan we in op specifieke ingebrachte pedagogische situaties en bespreken hoe we hiermee kunnen omgaan..

In de euritmieles gaat het om het beleven van wat de kindertekeningen laten zien en hoe je kinderen kunt ondersteunen.

15, 22, 29 januari
15.00 uur Kindertekeningen                      Riemy Bosgra
16.15 uur Zingen                                       Inge van Keulen
18.30 uur Pauze
18.00 uur Pedagogische situaties              Carien Huijzer
19.15 uur Euritmie                                     Alo Besemboen
20.30 uur Einde

Module
Versjes, verhalen en spelen
Vrijdag 26 maart, 16 en 23 april
Kosten: € 195,-  

Docenten:
Cinthia van der Ham – spraakdocent
Lien Troost – pedagogiedocent

In de pedagogie voor het jonge kind hebben versjes, verhalen en spelen een belangrijke plaats. Het helpt de kinderen in hun ontwikkeling. Welke versjes, gebarenspelen en verhalen passen bij welke leeftijd? Hoe vertel je voor het jonge kind? We gaan hier oefenend mee aan de slag.
Hoe maak je de beelden levend voor de kinderen? We maken een tafelspel, dat je kunt opvoeren voor de kinderen die je begeleidt.

26 maart, 19 en 23 april
15.00 uur Vertelkunst               Cinthia van der Ham
16.15 uur Pauze
16.30 uur Versjes, verhalen en spelen   Lien Troost             
18.00 uur Pauze
18.30 uur Tafelspel maken                       Lien Troost
20.30 uur Einde

Nascholingsmodule  Antroposofische voorkennis verondersteld
De fysieke ontwikkeling van het kind
Embryologie, constitutietypen, kinderziekten en zintuigen 
Boetseren en transparanten
Vrijdag 6, 13, 20, 27 november
Kosten € 260,-

Docenten:
Guus van der Bie –  gepensioneerd antroposofisch huisarts
Désirée van Klaveren – consultatieburo-arts
Carien Huijzer – pedagogiedocent
Riemy Bosgra en Odette Aalhuizen – kunstzinnig therapeut

In deze module gaat het om het verdiepen van het inzicht in de fysieke ontwikkeling van het kind, het waarnemen ervan en hoe je ermee om kunt gaan.
De les embryologie geeft inzicht in de voorgeboortelijke ontwikkeling van het kind. De les boetseren sluit hierop aan.
Vervolgens leren we wat we kunnen doen voor een harmonische ontwikkeling van de 4 lichaamsgerichte zintuigen en wat te doen als deze ontwikkeling  verstoord is.

Désirée vertelt over de constitutietypen en de
bijzonderheden die zich daarbij kunnen voordoen zoals ADHD, autisme, dyslexie, hooggevoeligheid e.d. Ook gaat zij in op hoe de kinderziektes invloed hebben op de lichamelijke ontwikkeling.

Buiten wordt het minder licht. Transparanten voor de ramen vangen van binnenuit het licht in allerlei kleuren en laten ons anders naar het licht kijken. Het maken van transparanten laat je gevoel voor kleuren krijgen en “door de lagen heen kijken” om verscherpt waar te nemen.

6 november
15.00 uur Lichaamsgerichte zintuigen                          Carien Huijzer
16.15 uur Pauze
16.30 uur Boetseren                                                           Riemy Bosgra
18.00 uur Pauze
18.30 uur Embryologie                                                   Guus van der Bie
20.30 uur Einde

13, 20 november
15.00 uur Lichaamsgerichte zintuigen                           Carien Huijzer
16.15 uur Pauze
16.30 uur Constitutietypen met aandacht voor het
                  bijzondere kind, autisme, ADHD, dyslexie,
                  hooggevoeligheid                                      Désirée v. Klaveren
18.00 uur Pauze
18.30 uur Transparanten maken                                Odette Aalhuizen
20.30 uur Einde

27 november
15.00 uur Lichaamsgerichte zintuigen                           Carien Huijzer
16.15 uur Pauze
16.30 uur Inzicht in kinderziekten                        Désirée van Klaveren
18.00 uur Pauze
18.30 uur Transparanten maken                                Odette Aalhuizen
20.30 uur Einde

Nascholingsmodule  Antroposofische voorkennis verondersteld
Elementenwezens, Wereld- en mensheidsontwikkeling
Schilderen

Vrijdag 5, 12, 19 maart
Kosten € 195,-

Docenten:
Lien Troost – pedagogiedocent
Bob Siepman van der Berg – antroposofiedocent
Odette Aalhuizen- Kunstzinnig therapeut
Lien neemt ons mee in de wereld van de elementenwezens en hun relatie met alles wat ons en het jonge kind omringt.
Bob vertelt hoe de elementwezens zijn ontstaan in de wereld- en mensheidsontwikkeling. Het schilderen geeft een verwerking van het geleerde.

 5, 12, 19 maart
15.00 uur Elementenwezens          Lien Troost
16.15 uur Pauze
16.30 uur Wereld- en mensheidsontwikkeling   
                                   Bob Siepman-van der Berg                
18.00 uur Pauze
18.30 uur Schilderen                 Odette Aalhuizen
20.30 uur Einde

 

Vakken

Voor het verwerven van pedagogische inzichten en vaardigheden samen met het in gang zetten van een eigen ontwikkelingsproces is er een aanbod van een combinatie van opvoedkundige en kunstzinnige vakken. Samen vormen ze een geheel, waarin veel facetten van de menselijke ontwikkeling zichtbaar en ervaarbaar kunnen worden.

Er worden onder andere de volgende vakken gegeven: antroposofie, pedagogie, verzorging, zwangerschap, voeding, poppen maken, muziek en zang, spraak, sprookjes, euritmie, schilderen, boetseren.

Inschrijfformulier modules

Betaling: 1 module van 3 lesdagen: 195,-; van 4 lesdagen 250,- . Elke volgende module met 10% korting op het hele bedrag. Het bedrag 1 maand vóór de start van de module overmaken op rekeningnummer: IBAN: NL59ING B0008701410 t.n.v. Stichting Cursus Rudolf Steiner Pedagogie voor het kleine kind te Neede

Privacyverklaring

12 + 12 =