Agenda

 

           

                              LANDELIJKE THEMADAG
Zaterdag 2 maart 2024
Voor pedagogisch medewerkers KDV, BSO, peuter- en kleutergroepen,

ouders, gast- en grootouders, leidinggevenden en belangstellenden
die leven en werken met jonge kinderen. 

         KINDERSPEL, beslissend voor het leven?

                                     Jules Brinkmann
                    Voormalig kleuterleider en Docent Pedagogiek

      De arbeid van de volwassene als spelimpuls voor het kleine kind.

Het vrije spelen is van oudsher een oer-activiteit voor de mens waardoor hij zich met de hem omringende wereld kan verbinden.
In het vrije spelen neemt het kind, door nabootsing, op wat de volwassenen hem voorleven.
Het kind doet dit niet met de doelgerichtheid, die aan het werk van de volwassene ten grondslag ligt, maar met dat, wat door de fantasie in hem opkomt, verbindt het zijn handelen.
Het kind speelt zonder vooropgezet doel! Dat is de kern van kinderspel.
Zo kun je spelen kort samenvatten als oerbron van alle menselijke vorming.

Zaterdag 2 maart 2024     10.00 – 16.00 uur (Inloop v.a. 9.30 uur)
Stichtse Vrije School
Socrateslaan 24, Zeist

Kosten € 80,- p.p. Inclusief lunch.
Aanmelding en betaling bij:
info@cursuspedagogievoorhetjongekind.nl
onder vermelding van 2 werkgroepen naar keuze (1 reserve)
of via het aanmeldformulier op deze website, zie Inschrijfformulieren | 
Na betaling bent u aangemeld.
IBAN: NL59 INGB 0008 701410 t.n.v: Stichting Rudolf Steiner Pedagogie te Neede.
o.v.v Themadag en naam van de deelnemer(s).

In de pauzes zijn er winkeltjes (contant te betalen) 

                  W E R K G R O E P E N 

  1. Verdieping van de voordrachtJules Brinkmann
  2. Hoogbegaafdheid, spelen vanuit het denkenSam Tomlow
  3. Dynamiek in de nabootsing brengen en de spelimpuls versterkenMarien Faasse
  4. De werking van dynamisch vormtekenen onderzoeken
    Spelend ervaren we verschillende manieren: vrij, vanuit ritme en sociaal.- Bob Siepman van den Berg
  5. UIT DE STERREN: uitspraken van kinderen
    Gesprek naar aanleiding van voorbeelden. Wat zeggen ze eigenlijk? – Lien Troost
  6. Klankhoutjes maken en een klankspel spelenFemke Hockx
  7. Broches vilten
    Een vilttechniek beoefenen die ook met jonge kinderen gedaan kan worden. – Renske van Pomeren
  8. Beweegplaat van hout maken
    Een uitnodiging voor kinderen voor beweeglijk spel en verhaal.
    Kinderen spelen vanaf al heel klein graag kiekeboe en verstoppertje. Beweegplaten hebben het element verschijnen en verdwijnen altijd in zich en nodigen je uit om er een verhaaltje bij te bedenken. Met een hand figuurzaag zagen we de onderdelen en beschilderen of betekenen we ze. Lijmen doe je wegens het drogen thuis. Marleen Kunnen
  9. Handgebarenspelen van Wilma Ellersiek. Dit zijn geen gewone spelen, maar kleine composities van klank en gebaar. Ze kunnen therapeutisch werken voor jonge kinderen, maar ook voor degenen die ze met en voor hen doen. Ze vragen enige oefening – Hennie de Gans